מזונות המחזקים את מערכת החיסון

אז עונת החורף פה ומסביב כולם מנוזלים, ומשתעלים......

הנה כמה מזונות שייחזקו לכם את מערכת החיסון וייעזרו לכם לצלוח את עונת החורף בשלום:

 

1. זרעי דלעת 

זרעי הדלעת עשירים באבץ. האבץ הינו מינרל שמשמש כ"שוטר תנועה"  של הרבה תהליכים בגוף. הוא המינרל השני בכמותו בגוף האדם ומכאן חשיבותו הרבה. הוא מעורר את מערכת החיסון ומרפא פצעים. ולכן רצוי להרבות בצריכתו על מנת לחזק את תיפקודה של מערכת החיסון. אפשר למצוא אותו גם בנבט חיטה, בסובין, באורז המלא, בשומשום,  באגוזי הקשיו ובשקדים ובקטניות.


2. ירקות כתומים - דלעת, גזר, בטטה 

הירקות הכתומים עשירים בבטא קרוטן שהופך בגוף בכבד ובדופן המעי לויטמין A. ויטמין A נחוץ לפעילות תקינה של מערכת החיסון. לויטמין זה תפקיד חשוב בחידוש תאי הגוף ובשמירה על התאים הקיימים. הוא הכרחי לחיזוק ולתפקוד המערכת החיסונית ומשפיע על ייצור כדוריות דם אדומות, הנושאות ברזל לתאים. בנוסף, ויטמין A מקצר את משך זמן ריפוי המחלות. זהו ויטמין מסיס שומן ולכן כאשר שותים מיץ גזר כדאי לאכול משהו שומני ליד כמו: שקד או להכניס כפי שמן זית למיץ הגזר.

 

3. ירקות עליים ירוקים - חסה, תרד, מנגולד, קייל, פטרוזיליה, שמיר, כוסברה.....

גם הם עשירים  באלפא קרוטן שמומר בגוף לויטמין A שכל כך חשוב והכרחי לתפקוד מערכת החיסון. בנוסף הירקות הירוקים עשירים בכלורופיל שלו סגולות ריפוי  מיוחדות ורבות. הנה רק חלק מסגולות הריפוי של הכלורופיל:משפר ספירת דם, מספק ברזל לאיברי הגוף, משפר מצבי אנמיה, מנקה ומאוורר את רקמות המעיים, מזרז ריפוי פצעים, נלחם בחיידקים המצויים בפצעים, מפחית כאב שנגרם כתוצאה מדלקת ועוד.

 

4. פירות שעשירים בויטמין  C- גמבה, קיווי, פירות הדר, תפוחי עץ ועגבניות  

ויטמין C נחשב לנוגד חמצון טבעי וחיוני לחיזוק המערכת החיסונית. ויטמין C מונע התחמצנות של תאי הגוף, מדביר חיידיקים טבעי, לוקח חלק ביצירת כדוריות הדם האדומות ובספיגת הברזל מן המעיים, כמו כן, הוא נחשב כיוצר קולאגן ולכן עוזר באיחוי רקמות ומזרז זמן ריפוי פצעים.


5.שיבולת שועל:

לחיזוק כלל מערכות הגוף - עשירה בויטמיני B.

שיבולת שועל חשובה לסובלים משינויים במצבי רוח, חרדה, דיכאון ולנדודי שינה מאחר והיא עשירה בחומצה האמינית טריפטופן שבעזרת הוויטמין B-6, שגם הוא מצוי בה, היא הופכת במוח לסרוטונין.

שיבולת שועל מכילה חומרים המשפיעים לטובה על מערכת העצבים, משקמים, מאזנים ומחזקים אותה. מצויינת למצבי מתח, לחץ, דאגנות יתר, עייפות וחולשה עצבית, נפשית ופיזית, דיכאון.

מערכת עצבים חזקה שווה למערכת חיסונית חזקה, כשהנפש מאוזנת, גם הגוף מאוזן.

 

6. קינמון, זנגוויל 

תבלינים מחממים וממריצים לסובלים מקור, עוזרים לחמם את הגוף בעונת החורף.

הקינמון נחשב לאחד מצמחי המרפא הכי מחממים שקיימים. ברפואה הסינית הוא נחשב כמחזק את צ'י הלב והכליות (בצ'י הכוונה לאנרגית החיים). לכן, הוא מתאים מאוד לטיפול במצבי קור, כמו הצטננויות, צמרמורות או בעיות של הכליות. לא רצוי להשתמש בקינמון במצבים שנחשבים כמצבי חום, כמו לחץ דם גבוה, כיבים במערכת העיכול, גלי חום והריון.

הזנגוויל הטרי מכיל אנזימים המפרקים חלבונים (פרוטאזות), התורמים לתפקידו כנגד דלקות. במחקר שנעשה בקרב חולי ארתריטיס נמצא ששלושה רבעים מהם חשו בהקלה בכאבים ובנפיחות כאשר נטלו זנגוויל. בנוסף לזנגוויל השפעות משככות כאבים ומורידות חום.

7. כורכום - זהב מהטבע!

הרכיב הפעיל בכורכום קרוי כורכומין והוא מהווה 3% מן השורש. לרכיב זה פעילות נוגדת חימצון ופעילות נוגדת דלקת. נוגדי חימצון הם חומרים שמגנים על הגוף מפני רדיקלים חופשיים ועל ידי כך מונעים מחלות ומגנים מסרטן. יש הרבה נוגדי חימצון: ויטמין C, סלניום, חומצה אלפא ליפואית, ויטמין E ועוד. הכורכום חזק פי שמונה מוויטמיני C ו-E, והוא חזק מספיק על מנת להילחם בהידרוקסיד - רדיקל חופשי שמזיק לתאים ועלול לגרום לנזק בריאותי גדול.

 

8. אגוזי ברזיל  

בשביל הסלניום. הסלניום מאט הזדקנות, נוגד חימצון ממדרגה ראשונה ובכך מחזק מאד את מערכת החיסון. במחקרים נמצא שיש יחס הפוך בין התחלואה בסרטן לבין רמת הסלניום וכי לחולי סרטן נמצאה רמה נמוכה מאד של סלניום בדם. בנוסף הסלניום משלים את פעילות ויטמין E ובכך מחזק את יכולת ייצור הנוגדים של הגוף. קשה להשיג אותו בתזונה בגלל דישון הקרקע והריסוסים ולכן רצוי לצרוך אותו מבחוץ, פרט לאגוזי הברזיל, ניתן למצוא אותו בדגנים המלאים, בבצל, בשום בנבט החיטה ובשמרי בירה. שני אגוזי ברזיל ביום ייעשו את העבודה.

 

9. שום - אנטיביוטיקה מהטבע!

השום משמש כבסיס להמון תרופות סבתא, ובצדק. הוא מחזק ומחטא ומחזק את המערכת החיסונית ובאופן כללי פותר הרבה בעיות. השום נחשב כאנטיביוטיקה של הטבע כיוון שיש לו פעילות אנטי חיידקית, אנטי ויראלית ואנטי פטרייתית. הוא יעיל בשימוש בזיהומים ויראליים וחידקיים כמו שיעול, שפעת, ברונכיט כרונית וסינוסיטיס, וכן בזיהומים פטרייתיים כמו פטרת הפה וקנדידה.


10. מזונות על

הכוונה למזונות הנאכלים על ידי עמים שונים מזה אלפי שנה והם עשירים בערכים תזונתיים - ויטמינים, מינרלים, אנטי אוקסידנטים, חומצות אמינו ועוד. יש הרואים במזונות העל, מזון ותרופה גם יחד.

בדרך כלל מדובר בצמחים,פירות, אצות, שגם טעימים וגם מזינים מאד, ולכולם מאפיינים משותפים: עקב העושר הרב של הרכיבים התזונתיים במזונות אילו הם עוזרים מאד  בחיזוק ושיפור פעילות מערכות הגוף השונות – מערכת עיכול, חיסון, רבייה וכמו כן מסייעים בטיהור הגוף. דוגמא למזונות על הינה: אצת הספירולינה, זרעי הצ'יה, תותי הגוג'י, אבקת המאקי ברי ועוד.

 

11. מיץ עשב חיטה 

עשיר בכלורופיל, מכיל עושר רב של ויטמינים ומינרלים ובנוסף מכיל אנזימים רבים לייעול תפקוד מערכת העיכול ולניקוי הגוף מרעלים. מיץ עשב החיטה מאט תהליכי הזדקנות, מפחית דלקות בגוף, משפר את רמות החומציות ואת תפקוד תאי הגוף, מביא להטבה במצבי אנמיה והזנת דם, משקם מערכת עיכול ומרפא את ריריות המעיים. בנוסף, משמש כעירוי חמצן נוזלי לגוף מאחר ובעל דמיון מדהים למולקולת ההמוגלובין האנושי שמניעה את החמצן בדם לתאים. לחץ כאן לצפיה בסרטון אודות הכנת מיץ עשב חיטה